سید اسماعیل قشمشم هستم، مربی (Coach)، مشاور و مدرس برندسازی شخصی و مهارتهای کوچینگ برای مدیران و افراد، جای بسی خوشحالی است که از طریق وبسایت شخصی بستر گفتگو و ارائه آموزشهای کاربردی به شما مخاطبین عزیز فراهم شده است.

وبسایت شخصی مهندس سید اسماعیل قشمشم | همراه: 09195893985 | من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

ویژگی تصویر

وبسایت شخصی مهندس سید اسماعیل قشمشم

  /  مقالات برندسازی شخصی   /  من که خجالتی هستم و علاقه‌ای به ابراز خود ندارم برای برندسازی شخصی چه باید بکنم؟
برندسازی شخصی

من که خجالتی هستم و علاقه‌ای به ابراز خود ندارم برای برندسازی شخصی چه باید بکنم؟

مطالب مشابه

چند سال پیش در یک سخنرانی در هلند، سخنانم را با این جملات الهام‌بخش به پایان رساندم: «امروزه به لطف اینترنت، همه ما ظرفیت لازم را برای انتشار صدا و توانایی‌های خود در جهان داریم. همه ما می‌توانیم برندسازی شخصی داشته باشیم به فردی سرشناس تبدیل شویم و با دانش خود بر دیگران تأثیر بگذاریم.»

پس از آن عده زیادی از افراد حاضر به سمت من آمدند و از این سخنرانی تمجید کردند. برخی مؤدّبانه به من گفتند که در فرهنگ آنان، مردم هیچگاه تلاش نمی‌کنند برجسته شوند، بلکه آنچه ارزشمند است تطابق داشتن با دیگران است نه سرشناس شدن. آن‌ها همچنین گفتند: «اگر کسی بخواهد خود را برجسته و عالی نشان دهد، بینی او را خواهیم شکست!»

در برخی از فرهنگ ‌ها افرادی که نسبت به سایر مردم وضعیت و شرایط بهتری دارند، مورد خشم و انتقاد دیگران قرار می‌گیرند.

من دریافته‌ام که برندسازی شخصی و سرشناس بودن الزاماً چالشی برای افراد خجالتی محسوب نمی‌شود، بلکه ممکن است مسأله‌ای برای تمام مردم یک کشور باشد.
پس از آن سخنرانی، گفتگوی دیگری هم میان من و حاضران در جلسه رخ داد. برخی از این افراد درباره شیوه سخنرانی جسورانه و سرگرم کننده سخنرانان آمریکایی صحبت کردند. آن‌ها می‌پرسیدند: «چرا ما در کشورمان سخنرانانی مانند این نداریم؟ چرا رهبران ما نمی‌توانند در کنفرانس‌ها به خوبی سخنرانی کنند؟» پاسخ واضح است. آن‌ها سرشناس نیستند.

شما باید با همه افراد سرشناس در سرتاسر دنیا رقابت کنید…

امروزه، شما تنها با افراد سرشناس در شهر، منطقه یا کشور خود رقابت نمی‌کنید. شما باید با همه افراد سرشناس در سرتاسر دنیا رقابت کنید. به قول اقتصاددان مشهور توماس فریدمن، دنیا هموار است.

من تفاوت‌های فرهنگی را درک می‌کنم. ممکن است شما از زندگی در کشوری که در آن سهم افراد برجسته و برتر، «مشتی بر بینی شان» باشد، رضایت داشته باشید. امّا باید بدانید بدون سرشناس شدن تقریباً هیچ امیدی برای رقابت در بازار جهانی نخواهید داشت.

در شرایط مساوی، کسی که برندسازی شخصی انجام داده و سرشناس شده است شانس بیشتری برای تصاحب یک شغل یا موقعیّت تدریس، جذب مشتریان و دعوت شدن برای سخنرانی در هلند خواهد داشت.

حین نوشتن این کتاب، یکی از دوستانم با من تماس گرفت و از من برای سخنرانی در یکی از بزرگترین کنفرانس‌های بازاریابی در جهان دعوت کرد. ما شروع کردیم به صحبت کردن درباره زندگی من، پیش از راه‌اندازی وبلاگ و انتشار کتاب‌هایم، روزهایی که هنوز سرشناس نشده بودم. او نیز با من هم‌ نظر بود که دلیل اصلی دعوت من به این کنفرانس، سرشناس بودن من بوده است. فردی که سرشناس است می‌تواند کار پیدا کند.

به مفهوم تیپ شخصیتی برمی‌گردیم. اگر خجالتی هستید چه باید کرد؟ شاید تصوّر اینکه خود را به نمایش گذارید برایتان وحشتناک باشد، زیرا از اینکه در برابر مخاطبان احمق جلوه کنید، احساس نگرانی می‌کنید. شاید تصوّر می‌کنید در این دنیای بزرگ حرفی برای گفتن ندارید.

این‌ها خصوصیات فردی است که ممکن است از سرشناس شدن احساس ناخوشایندی داشته باشد:

درونگراست
از شلوغی متنفر است
ترجیح می‌دهد تنها کار کند
از سخنرانی در جمع احساس ترس دارد
از انتشار مطالب و محتوای خود احساس ناامنی می‌کند

فردی که توصیف کردم خود من هستم ولی در چندین سال پیش، تصمیم گرفتم سفرم را به سوی سرشناس شدن آغاز کنم. البتّه هنوز هم برخی از این ویژگی‌ها را با خود حفظ کرده‌ام. من درونگرا هستم، در هنگام انتشار محتواهای خود کمی آشفته می‌شوم، در هر مراسمی که برای سخنرانی دعوت شوم کمی احساس ترس می‌کنم و هنوز هم از شلوغی متنفرم!
اما من راهکاری یافته‌ام که توانسته جوابگو باشد. در فصل‌های بعد خواهید دید که هرکس با هر نوع شخصیتی می‌تواند به موفّقیّت دست یابد و سرشناس شود.

بخشی از کتاب برندشخصی ترجمه ی سید اسماعیل قشمشم
لینک فرم خرید کتاب

ارسال یک نظر